
Slotselaan Rossum
(uitbreiding op
Kerkstraat-Burchstraat)


Herinrichting Burchtstraat/
Kerkstraat en Slotselaan/
Burgemeester van Randwijckstraat
Welkom op de projectpagina voor de herinrichting van de Burchtstraat/Kerkstraat en de Slotselaan/Burgemeester van Randwijckstraat. Hier vind je alle relevante informatie met betrekking tot dit project, dat wordt uitgevoerd door de gemeente Maasdriel.
Deze pagina is speciaal ontworpen om de omwonenden en belanghebbenden van de Burchtstraat/Kerkstraat en de Slotselaan/Burgemeester van Randwijckstraat op de hoogte te houden van de geplande werkzaamheden. We begrijpen dat deze herinrichting invloed kan hebben op je dagelijks leven en willen je daarom zo goed mogelijk informeren.
Op de onderstaande afbeelding ziet u het volledige projectgebied, waarin de genoemde straten vallen.

Welke informatie vind je op deze site?
+ Aanleiding herinrichting Burchstraat / Kerkstraat
+ Uitvoeringstekeningen Burchtstraat/Kerkstraat
+ Aanleiding herinrichting Slotselaan/Burgemeester van Randwijckstraat
+ Ontwerp Slotselaan/Burgemeester van Randwijckstraat
+ Betrokkenheid omgeving bij het proces
+ Antwoorden op eerdere veel gestelde vragen
+ Planning
Aanleiding werkzaamheden
Aanleiding voor de herinrichting van de Burchtstraat/Kerkstraat
De gemeente Maasdriel is momenteel bezig met het implementeren van 30-kilometerzones in het dorp Rossum. Helaas voldoet de Burchtstraat/Kerkstraat momenteel niet aan de gewenste breedte voor een rijbaan in een 30-zone. Om aan deze vereisten te voldoen, zullen we de rijbaan versmallen en snelheidsremmende maatregelen treffen. Daarnaast hebben we besloten om, tijdens de werkzaamheden, een apart regenwaterriool aan te leggen om regenwater gescheiden af te voeren van vuil water. U kunt het uitvoeringsontwerp van deze aanpassingen later op deze website bekijken.
Uitvoeringstekeningen Burchtstraat/Kerkstraat
De ontwerptekeningen van de Burchtstraat/Kerkstraat zijn al gedeeld met de directe aanwonenden tijdens een eerdere bewonersavond. De onderstaande tekeningen betreffen nu de technische tekeningen die de aannemer zal gebruiken om de werkzaamheden uit te voeren. We willen benadrukken dat deze technische tekeningen gedetailleerde informatie bevatten over de geplande aanpassingen. Ze dienen als een belangrijk referentiepunt voor de aannemer en helpen bij een nauwkeurige uitvoering van het werk.
Aanleiding voor de herinrichting van de Slotselaan/Burgemeester van Randwijckstraat
Tijdens de voorbereidingen voor het project Burchtstraat/Kerkstraat kwam het kruispunt Slotselaan/Kerkstraat ter sprake. Dit kruispunt is momenteel te ruim, waardoor verkeer de mogelijkheid heeft om met hoge snelheid de bocht te nemen. Gezien de invoering van de 30 km/h-zone achten we dit onwenselijk, en daarom heeft de gemeente besloten om ook dit kruispunt aan te pakken. Bovendien nemen we de kruispunten met de Schoolstraat en de Vergt mee in het plan, aangezien het begin van de toekomstige 30 km/h-zone zich daar bevindt. Als onderdeel van deze herinrichting wordt ook een regenwaterriool aangelegd. U kunt het ontwerp hiervan hieronder bekijken.
Ontwerp Slotselaan/Burgemeester van Randwijckstraat
Op onderstaande afbeelding is het ontwerp te zien.
Hoe wordt de omgeving betrokken bij proces?
Naast de mogelijkheid om opmerkingen en feedback te delen via deze projectwebsite, zal er ook een fysieke bewonersavond worden georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst zullen beide projecten uitgebreid worden toegelicht. We begrijpen dat directe interactie en het bespreken van eventuele vragen en zorgen belangrijk zijn voor de betrokkenheid van de omgeving.
De exacte datum van deze bewonersavond zal nog bekend worden gemaakt.
Antwoorden op eerdere veel gestelde vragen
De gemeente heeft naar aanleiding van de bewonersavond op 19 oktober 2022 een overzicht gemaakt van vragen die zijn gesteld en de antwoorden die hierop zijn gegeven.
Wanneer u op de vraag klikt komt het antwoord tevoorschijn. Wilt u na het lezen door naar een nieuwe vraag? Klik dan nog eens op de vraag om het antwoord weer weg te krijgen.
Kunnen de twee plateaus voor huisnummer 2 samengevoegd worden tot één groot plateau?
Dit in verband met het aantal plateauopgangen en dus minder trillingen.
Dit voorstel voeren we door. Er wordt één groot plateau gerealiseerd. Alle opritten van dit plateau zullen 4 cm hoog worden in plaats van 8 cm om trillingen zoveel mogelijk te voorkomen.
Er rijden nu (vracht)auto’s door de berm binnenzijde HC De Jonghweg Maarten van Rossumstraat, hoe wordt dit opgelost?
We zullen schampblokken/laag groen toepassen als maatregel tegen het afsnijden van deze binnenbocht.
Zijn fietsende kinderen op kruising HC De Jonghweg Maarten van Rossumstraat nu genoeg beschermd?
In de bestaande situatie maken fietsers zowel gebruik van de rijbaan als de doorsteken achterlangs. Dit kan leiden tot onduidelijke situaties en wie nu voorrang heeft op de oversteeklocaties. Om deze onduidelijkheden weg te nemen is een aangepast kruispuntontwerp gemaakt. Bij 30 km/uur kunnen fietsers zich veilig mengen met gemotoriseerd verkeer. Het gemotoriseerd verkeer moet nu meer rekening houden met de aanwezigheid van fietsers en hun oversteekgedrag. Dit zorgt naast meer duidelijkheid ook voor een snelheidsremmende werking (in combinatie met de voorziene plateaus). De verharde ruimte die vrijkomt wordt benut om meer te vergroenen.
Diverse bewoners vinden de Bescherming van voetgangers over gedeelte zonder trottoir onvoldoende, kan dit aangepast worden?
Op het gedeelte tussen de Hogeweg en Torenlaan is een nieuw trottoir voorzien. Op het gedeelte tussen de Torenlaan en huisnummer 14 ontbreekt de ruimte voor een vrij liggend voetpad dan wel trottoir vanwege de aanwezige watergangen en bomen. De herinrichting moet leiden tot lagere snelheden van het gemotoriseerd verkeer door de smallere rijbaan, brede fietssuggestiestroken en snelheidsremmende maatregelen. Ten opzichte van de bestaande situatie moet dit bijdragen aan een veiliger gebruik van de rijbaan door voetgangers. Met bebording wordt het verkeer geattendeerd dat voetgangers gebruikmaken van de rijbaan.
Aanvulling: Er zal tijdens de uitvoering worden gekeken of er toch ruimte is voor een strook waar voetgangers gebruik van kunnen maken. Dit aan de hand van het bepalen van de exacte locatie van wortels van bestaande bomen.
Is het mogelijk om het nieuw aan te leggen voetpad voor huisnr. 19 en 17 op te schuiven richting de bomen?
Dit kan niet vanwege wortels van de bomen die hiermee beschadigd kunnen raken. Ook ontstaat er hierdoor een reststrook tegen de perceelsgrens die moeilijk te onderhouden is. Dit kunnen we dus niet doorvoeren.
Is het mogelijk om een laag hekwerk (plantsoenhekwerk) langs hele weg te plaatsen om parkeren in de berm tegen te gaan?
Wordt niet toegepast. Geen realistische oplossing om ongewenst parkeren tegen te gaan in de gemeente.
Is het mogelijk om een laag hekwerk (plantsoenhekwerk) langs hele weg te plaatsen om parkeren in de berm tegen te gaan?
Wordt niet toegepast. Geen realistische oplossing om ongewenst parkeren tegen te gaan in de gemeente.
Is het mogelijk om een verbod voor vrachtverkeer in te stellen?
Aan de hand van verkeerstellingen kunnen we niet herleiden of er sprake is van doorgaand vrachtverkeer. De herkomsten en bestemmingen zijn niet te achterhalen. Met de herinrichting maken we de Burchtstraat/Kerkstraat minder aantrekkelijk voor het (doorgaand) vrachtverkeer. Een smallere rijbaan en de snelheidsremmende maatregelen moeten hierin bijdragen. Bij een verbod voor vrachtverkeer – in de vorm van een gesloten verklaring – is een uitzondering nodig voor bestemmingsverkeer. Dit is vaak moeilijk te handhaven en daarnaast hebben dergelijke maatregelen geen prioriteit bij de politie om deze te handhaven. Vanwege voorgaande overwegingen zien we geen noodzaak om een verbod voor het vrachtverkeer in te stellen.
Is het mogelijk om de Wateroverlast bij diverse woningen rond kruising met de Hogeweg aan te pakken?
Oplossing is gevonden en zal in uitvoering worden gebracht. Vooruitlopend op de definitieve oplossingen wordt er een tijdelijk oplossing gerealiseerd.
Kan het huidige fietspad, wat los komt van de weg bij kruising HC De Jonghweg Maarten van Rossumstraat, komen te vervallen?
(zie ook handtekeningenactie)
Voeren we door. Dit was overigens al doorgevoerd op het gepresenteerde ontwerp.
Kan de drempel voor huisnummer 30 komen te vervallen?
Dit in verband met het voorkomen van trillingen en geluidsoverlast. Vooral vanwege de overgevoeligheid van de bewoonster van huisnummer 30?
Deze drempel komt te vervallen.
Wordt de donkere plek op de kruising HC De Jonghweg Maarten van Rossumstraat (noordzijde) aangepakt?.
(zie ook handtekeningenactie)
We zullen de masten opnieuw positioneren en indien nodig een lichtmast bijplaatsen.
Is het mogelijk om chicanes toe te passen in de Burchtstraat/Kerkstraat in plaats van drempel?
Dit om vrachtverkeer wat meer te weren (zie ook handtekeningenactie)
Op basis van verkeerstellingen blijkt dat er gemiddeld 20 tot 30 zware voertuigen per etmaal gebruik maken van de Burchtstraat/Kerkstraat. Dit is een aandeel van 1,6% op het totale verkeer. Dit betreft geen hoog aandeel zwaar vrachtverkeer. Het toepassen van chicanes zal naar verwachting niet leiden tot minder vrachtverkeer. Toegang voor grote voertuigen moet bij herinrichting blijven gewaarborgd vanwege onder andere bestemmingsverkeer. Een chicane is dan onvoldoende effect voor het overige verkeer. Daarnaast hebben chicanes een beperkte snelheidsremming vanwege de relatief lage verkeersomvang. Er is onvoldoende tegemoetkomend verkeer.
Is het mogelijk om de witte markering fietssuggestiestroken terug aan te brengen?
Er heerst bij bewoners geen vertrouwen dat een kleur- / verbandverschil de suggestiestrook genoeg laat opvallen. (zie ook handtekeningenactie)
Akkoord. Wordt doorgevoerd.
Er wordt op dit moment overlast ervaren door parkerende auto’s op de hoek Hogewek/Kerkstraat, kan hier naar gekeken worden?
Onze waarneming is dat dit incidenteel is. Parkeren binnen 5 meter van een bocht/kruising mag sowieso niet dus is al verboden. Het onmogelijk maken hier te parkeren is niet zomaar mogelijk. Meer handhaving is een optie.
Is het mogelijk om op de kruising Burg. Randwijckstraat/Burchtstraat de snelheid eruit te halen?
Auto’s nemen deze bocht met erg hoge snelheid.
Kruising zal worden aangepast. Er zullen krappere bochtstralen worden toegepast waardoor de snelheid omlaag gaat.
Is er een manier om sluipverkeer tegen gaan als het verkeer op de rotonde op provinciale weg vast staat?
Door inrichten als 30-zone zal deze weg wat minder aantrekkelijk worden voor sluipverkeer.
Verlichting is op diverse plaatsen in de straat onvoldoende, kan hiernaar gekeken worden?
We zullen de masten opnieuw positioneren en indien nodig een lichtmast bijplaatsen.
Is het mogelijk om de drempel thv huisnummer 13 te verplaatsten?
(zie ook handtekeningenactie)
De drempel wordt een stuk opgeschoven naar een nieuwe locatie (tussen 13A en 15).
Is het mogelijk om langs de gehele rijbaan een voetpadverbinding aan te leggen?
Dit is helaas niet mogelijk. Hiervoor zouden een hoop bomen moeten wijken. Hier is grote weerstand tegen vanuit de omgeving en de gemeente zelf. Ook zou de watergang, die in eigendom van het waterschap is, moeten worden aangepast. Dit brengt hoge kosten met zich mee.
Aanvulling: Er zal tijdens de uitvoering worden gekeken of er toch ruimte is voor een strook waar voetgangers gebruik van kunnen maken. Dit aan de hand van het bepalen van de exacte locatie van wortels van bestaande bomen.
Is het mogelijk om de uitstraling van de straat te behouden?
Naar inzicht van de gemeente hebben we door het terugbrengen van de straatbakstenen en de minimale aanpassingen aan de infrastructuur aan deze wens voldaan.
Planning
We streven ernaar om de werkzaamheden voor de herinrichting van de Burchtstraat/Kerkstraat en de Slotselaan/Burgemeester van Randwijckstraat in het tweede kwartaal van 2024 te starten. Dit is echter een voorlopige planning en kan nog onderhevig zijn aan wijzigingen.
Voorafgaand aan de uitvoering van het werk, zal de aannemer u opnieuw informeren over de exacte planning en fasering van de werkzaamheden. Op die manier wordt u tijdig op de hoogte gebracht van de specifieke data en welke fasen van het project wanneer zullen worden uitgevoerd.
Je mening is belangrijk
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben dan kun je deze via onderstaand contactformulier aan ons kenbaar maken. Wij zullen dan zo snel mogelijk contact met je opnemen.
Je gegevens worden uitsluitend gebruikt voor dit project en zijn alleen toegankelijk voor projectmedewerkers. Aan het einde van dit project worden je contactgegevens definitief verwijderd conform de AVG-wetgeving.